De ani de zile ne intrebam acelasi lucru: este Instagram rau pentru sanatatea mintala? Intre nevoia de aprecieri si un statut verificat, plus influencerii perfecti pe care ii tinem pe un piedestal, este aproape imposibil sa nu te simti oarecum incomod in timp ce derulezi prin ceea ce posteaza altii .

Dar trebuie sa fie asa? Este cu adevarat posibil sa fii autentic pe retelele sociale in 2023? 

Dupa cum se dovedeste, presiunea platformei de partajare a fotografiilor nu este doar in capul nostru: un raport recent a scos la iveala faptul ca oficialii Facebook sunt constienti ca Instagram – pe care Facebook il detine – are potentialul de a face ravagii asupra sanatatii mintale a utilizatorilor, in special in cea a adolescentelor. Anxietatea, depresia si problemele corporale provin toate de la statura nerealista si de neatins pe care utilizatorii le intalnesc pe furaje, dar aceste emotii toxice nu sunt problematice doar pentru adultii tineri. 

Utilizatorii Instagram de toate varstele au simtit un anumit tip de anxietate la un moment dat in timp ce foloseau aplicatia. Prezentarea perfecta cu imagini, dezvaluiri de implicare, povesti de vacanta si actualizari de locuri de munca poate fi suficienta pentru a face pe cineva sa crape. Ceea ce este menit sa fie o modalitate distractiva si accesibila de a intra in legatura cu oamenii s-a transformat intr-o competitie mare care a dus la sentimente de deficienta, gelozien si multe altele. 

Din fericire, experienta utilizatorului nu trebuie sa fie negativa, ci doar strategica. 

Este Instagram rau pentru sanatatea mintala?

In timp ce, da, Instagram – si retelele sociale in ansamblu – au cu siguranta puterea de a face pe cineva sa se simta mai putin decat, expertii cred ca exista o modalitate de a folosi aplicatia in mod benefic.

1. Fii atent in abordarea ta

Cand va simtiti plictisit sau va ganditi sa deschideti aplicatia, indreptati-va atentia catre o carte buna sau o emisiune TV. Derularea fara scop va va face probabil sa intalniti ceva deranjant. 

As sugera sa incerci sa folosesti Instagram intr-un mod mai atent. Din cauza modului in care sunt proiectate site-urile de socializare, adesea ne trezim sa deschidem aplicatiile in mod subconstient si deruland fara minte, fara a face un bilant al modului in care ne afecteaza starea de spirit sau stima de sine.

2. Gaseste (si urmareste) ceea ce te face fericit

Daca un antrenor de fitness nu iti ofera cu adevarat motivatia pe care o cauti sau daca manifestarile publice constante de afectiune ale unui prieten sunt prea greu de gestionat, nu este nevoie sa te urmaresti. Ceea ce consumi ar trebui sa se bazeze pe ceea ce te face fericit, nu deprimat sau inept. 

Trimiterea unui mesaj unui prieten te face sa te simti fericit, conectat? Urmarirea unui anumit influencer te face sa te simti mai rau? Fii atent la aceste sentimente si adapteaza modul in care folosesti platforma in consecinta.

(Daca simtiti nevoia sa fiti bland, dezactivarea unui cont este o modalitate de a limita continutul din feedul dvs. fara a exclude efectiv un utilizator de la urmatorii dvs.). 

3. Nu cauta aprobare virtuala 

Atasarea valorii noastre de felul in care credem ca ne comparam cu altii care posteaza pe retelele sociale este, de asemenea, problematica.  In schimb, utilizarea retelelor sociale pentru a intra in legatura cu altii sau pentru a tine pasul cu stirile sau subiectele de interes pare sa fie mai adaptabila in ceea ce priveste bunastarea.

4. Daca iarba pare prea verde, probabil ca este falsa

In mod ironic, o meme de pe retelele sociale care a aparut pe fluxuri spune: Daca iarba pare mai verde, probabil ca este falsa. 

Nimic nu este copacetic 24/7/365, indiferent de tipul de persoana pe care cineva incearca sa emane virtual.

5. Cand aveti indoieli, cautati prieteni blanosi

Sincer, exista ceva mai bun decat animalele pe Instagram? Te poti baza oricand pe un catelus dragut care sa adauge putina luminozitate zilei tale.

Desi exista cu siguranta dezavantaje in a interactiona virtual (si in persoana, desigur), invata sa faci ceea ce functioneaza cel mai bine pentru tine . Organizati o experienta care sa reprezinte ceea ce doriti si nu lasati un like sau un hashtag sa va faca sa simti ca nu esti suficient.